Ahıskalı Hasta Hasan.


Ahıskalı Hasta Hasan.


Gel biçara Hasta Hasan konuşma namerdinen
Çalış ki, dost olasan bir Eli cömerdinen
Çok aşıklar geldi keşdi, illah Kerem derdinen
Bele ataş, bele sövda, bizden sonra kimde var


1760-1828. Doğduğu yere ilişkin somut bir veri bulunmamaktadır. Bazı cönklerde Ahılkelek’ın (Ahıska) Dırgına, bazılarında Havet köyünün adı geçmektedir. Doğum ve ölüm tarihlerine ilişkin bilgiler kesin olmamakla birlikte en olası tarihler Haydar Çetinkaya’nın yaptığı araştırmalar itibariyle burada aktarılanlardır.

Aşıklık geleneğine ve şiire küçük yaşlarda ilgi duymaya başladığı ve kısa sürede yörede adını duyurduğu bilinmektedir. Hem bağlama çalmada hem de aşıklık geleneğini bilmesindeki ustalığı kendisinden sonraki birçok bilinen aşığı etkiledi. Özellikle Çıldırlı Şenlik’in (1850-1913) ustası Aşık Nuri, yetiştirdiği en önemli aşıklardandır.

Az sayıda türküsü bugüne kalmış olmasına karşın geleneklere bağlı olarak yetişen birçok aşık, Hasta Hasan’ın türkülerini öğrendi ve söyledi.

Hasta Hasan’ın Posoflu Fakiri (1770-1850), Ardahanlı Karani gibi dönemindeki birçok önemli aşıkla karşılaştığı yolunda veriler bulunmaktadır.

Şiirleri değişik gazete, dergi ve araştırmalarda yayınlanan Hasta Hasan’ın nerede öldüğü ve nerede toprağa verildiği konusunda herhangi bir bilgi bugüne ulaşmadı.

Hasta Hasan’ın ozanlık sanatı ve koşmaları hakkında birçok çalışma yayınlanmıştır. Bunlardan da söz etmeliyim. Yukarıda söylediğim gibi Doğulu Halk Şairleri çalışmasında, sonra Ardahan Türküleri adlı çalışmada, Arpaçay yöresi derlemeleri adlı çalışmada oynamasın adıyla eserin verilişidir.

Prof. Dr. Valeh Hacılar’ın Hasta Hasan adıyla bir kitap yayınlamıştır. Azerbaycan Milli İlimler Akademiyesi Folklor enstitüsü Ahıskalı Hasta Hasan adıyla bir kitap bulunuyor. Ayrıca Ali Hüseynoğlu Şamil (Şamilov). Ahıskalı Hasta Hasan (şiirleri ve şiirlerinin yaranması hakkında söhbetler), Bakı, Elm ve tehsil, 2012, -248 seh.

Benim bildiğim çalışmalar bunlardır ancak Hasta Hasan hakkında eminim daha çok çalışmalar vardır. Çünkü yöremizin çok ünlü yerli aşıklarından birisidir. Kültür olarak yerli olması nedeniyle yöremizde çok iyi bilinen bir ozandır.


Bir Su Ver (Divani)


Hasta Hasan Divanisi

Sallanıban bağdan gelen sevda perim bir su ver
Malım-mülküm sana kurban külli varım bir su ver
Canıma bir ateş düştü tütünüm arşa çıkar
Kurudu dilim damağım dil-ezberim bir su ver

Aşıkların ezberinde güzeldir hikayeti
Güzellerin gerdanında buhahtır zekaatı
Ab-u kevserde görmedim ben bu tadı lezzeti
Ağzı şeker dili kaymak lebi balım bir su ver

Güzellerin hatrı aziz birbirinden seçemem
Verseler dünya malını sevdiğimden geçemem
Yad elinden ab-u hayat sunsalar da içemem
Özün doldur öz elinle ey maralım bir su ver

Hasta Hasan geldi diye işitseler adımı
Yanar yanar kömür ollam dadımı feryadımı
Kahpe felek aman vermez alayım muradımı
Bu hastaya verme cefa ince bellim bir su ver

Ab-ı Çeşmin

Ab-ı çeşmin göllerden suna da bir kaz da bir
Süsen sümbül mor menevşe bülbül öter yazda bir
Vagıf dertten haberdardır Gevherin kıymeti yok
Kul Karani Kara Zülal Aşık Ömer sözde bir

Kurbani hak aşığıdır daima hamdan söker
Destine alıf kalemi hattına bir hat çeker
Çöllü İsmail baş tacı candan kasavet döker
Kerem ki yandı ateşe od da birdir köz de bir

Molla Halis delaletten içti aşk badesini
Güftadiye vermiştiler ondan ziyadesini
Urfani hak aşığıdır geçilmez nidasını
Aşık Seyfi Usta Polat Deli Temo sazda bir

İçmedim aşk badesini hem okuyam hem yazam
Böyle gitmez bu ülüzgar elbet gelir bir ayyam
Yılı bin üç yüz on sekiz hesabı yok ki sayam
Çok aşıklar geldi geçti Hasta Hasan yüzde bir

Baş Endirir

Şol atamız Ademe bak Havva’ya baş endirir
Hazreti Yusuf’a bak Zelha’ya baş endirir
Zaloğlu Rüstem’in cengi Ali’nin Zülfükar’ı
Böyle adıl pehlivanlar Hamza’ya baş indirir

Fitne feldan haris olmuş devlerin perileri
Bari Tala akıl vermiş söylemez arıları
Asumanın melekleri cenetin hurüleri
Cennet bağın gülleri Tuba’ya baş indirir

Hasta Hasan kefinini hem biçenler dar bilir
Afatı fani dünyayı öz başına dar bilir
Yetmiş iki buçuk millet Tanrısını bir bilir
Ehl-i sünni vel cemmat kıbleye baş indirir

Kimde Var

Mereke Divanisi

Ey felek, senin elinden bu Sitare kimde var
Benim kimi sine dağlı, bekti kara, kimde var
İki cihan serveri ol Muhammed aşkına
Durum dolanım başına, derde çare kimde var

Herkesin bir derdi vardır benimki tümden beter
Bir yaram sinemde sızlar birisi yanar tüter
Bu dert beni kül eyledi ahı Kerem’den beter
Tabip gelip merhem çalmaz bele yara kimde var

Gel biçare Hasta Hasan konuşma namert ile
Sen çalış ki, dost olasan bir Eli cömert ile
Çok aşıklar geldi geçti, illah Kerem dert ile
Bele ataş, bele sevda, bizden sonra kimde var

Güzeller

Güzellerin dergahına uğradım
Birer birer varın beri güzeller
Beriye varanda can tazelenir
Hak yetirip bu güzarı güzeller

Kiminiz kınalar ezmişsiz yüze
Kiminiz şekerler katmışsız söze
Yüz tutup nazarlar çevirin bize
Sevindirin dostu yari güzeller

Hasta Hasan der ki dürdü sözümüz
Güzellerde kaldı iki gözümüz
Baka baka bir aşığa yüzümüz
Yitirmeyin zehr-i marı güzeller

Yalvara Yalvara

Ey ağalar yar yanından
Geldim yalvara yalvara
Ta bir gece sabaha dek
Öldüm yalvara yalvara

Kime gidem iltimasa
Uyanmışım şirin sese
Her yanaktan bir çift buse
Aldım yalvara yalvara

Hasta Hasan bu çağında
Sinesi düğün dağında
Bir gece yar konağında
Kaldım yalvara yalvara

Oynasın

Ey melek paltarı geyen yengeler
Getirin daldadan bakan oynasın
Yanağı gülüstan özü beyistan
Koynu misk-i amber kokan oynasın

Peri tek geyinib huri tek gezer
Aşnasın görende gözlerin süzer
Terlan tek ötüşer sona tek yüzer
Ağ ellere kına yakan oynasın

Öldürün Hasta'yi verin yarını
Almayın ahını intizarını
Alın elinden de küllü varını
Bağrımın başını yıkan oynasın

Güzeller Bezenmiş[i]

Güzeller bezenmiş toya giderler,
Sizlere emanet Naz[ii] oynamasın;
Yığılırlar rica minnet ederler,
Yüngüllük eyleyip tez oynamasın.

El alem yığılıp ona bakarlar,
Yahşı adan yaman adlar takarlar,
Oynadırlar sonra başa kakarlar,
Al vala altında göz oynamasın.

Hasta Hasan der ki ala göz yarım,
Kurban olsun sana dövletim varım,
Demem oynamasın, oynasın hanım,
Kemerden aşağı diz oynamasın

Bir Bir Çek (Cıgalı Tecnis)

Bugün bir nazanın davet eyledi
Dedi oğlan al badeyi bir bir çek
Men ezizim bir bir çek
Bir bir doldur bir bir çek
Tak zülfün kemendini
At boynuma bir bir çek
Dedi dişleyipsen yüzüm acıyıp
Dedim acıyıpsa getir bir bürçek

Bir seherde okum attım bir yere
Kalktı göğe geldi indi biryere
Men ezizim bir yere
Tara zülfün bir yere
Soyunak soğan kimi
İkimizde bir yere
İkimizde derdi koyak bir yere
İnanmazsan sinci getir bir bir çek

Gözel seni görmeyeli yay indi
Ya bu gündü ya sabahtı ya indi
Men ezzinem yay indi
Ya birazdan ya indi
Hilal kaşın kahrından
Guruluptur yay indi
Bi çare Hasta'nın öz sinesinnen
Al yanahtı gül buhahtı bir bir çek

Elif Ba İçinde (Cıgalı Tecnis)


Elif ba içinde harf arasında
Nesne gördüm çekilip ti kara hey
Ben azizim arasında
Mim elif arasında
Dedim ay gız men ölende
Kaz kabrim memen arasında
Seryakubu gördüm dost arasında
Sıfatından kametinden kara hey

Dediler ki bu dünyayı beş gündür
Ben bilirim beş günümde kara hey
Ben azizim kara hey
Oku dersin kara hey
Ezel kim kalem çaldı
Ağ üstüne kara hey
Sağlık haberimi verseler yare
Dost sevinir düşman giyer kara hey

Hasta düştüm döşek üste ter saldım
Cefa çektim dünya için ders aldım
Ben azizim ders aldım
Eşiğine ders aldım
Dediler seryakup gelir
O sebepten ders aldım
Ehli kamil bir ustandan ders aldım
Okumuşam elif ebcet kara hey

Hasta’nın sözünü yara demezler
Dökse kan hicranı yara demezler
Aziz yare demezler
Baygu yare demezler
Sizlerde ne adettir
Diri yare demezler
Ahır hasret öllüm yare demezler
Yar görür mezarım giyer kara hey


Halis Kızılateş »Orhan Bahçıvan«

Not:
Kaynak: Bekir Karadeniz & Orhan Bahçıvan-Doğulu Halk Şairleri...



[i] Kaynak: Aşık Maksut Feryadi…
[ii] Naz: Hasta Hasan’ın karsının adı.

Yorumlar

  1. Kıymetli üstadım, kutluyorum, emeklerinize sağlık. Umuyorum bir an önce yöre aşık ve şairlerimizle ilgili bilgilerinizi bir kitapta toplarsınız.

    YanıtlaSil
  2. Bu konuda İki Ciltlik bir çalışmamız var. “Doğulu Halk Şairleri” adıyla, Sayın Bekir Karadeniz ile birlikte. Bu isimlerin tamamı o çalışmanın içinde yer alıyor. Başka bir çalışma olacağını düşünmüyorum. Selamlarımla…

    YanıtlaSil

Yorum Gönder

Bu blogdaki popüler yayınlar

Alagöz Dağı’nın Çocukları / Çolaklar / »Kızılateş Sülalesi«

Merdinikli Türkmen Karaca-Oğlan...

Göle Yöresi Halk Oyunları